Pàgines

dimecres, 5 d’octubre del 2011

Visita pastoral i Jocs Florals

Bé, continuem amb el relat. Diumenge 2 d'octubre... endivineu on vaig estar? Clar que sí: a Valls, a la parròquia de Sant Joan Baptista, bo i continuant amb la visita pastoral a l'Alt Camp. Aquesta vegada Mn. Bofarull em va convidar a assistir a la trobada familiar de catequesi: pares i infants de catequesi, en els seus diferents nivells. Mireu quina colla:
Aquí em teniu, en primera línia de foc
L'Esperança, catequista, en plena acció
Tots hi vam prendre part a la dinàmica
Els joves ajuden a desvetllar el missatge de la dinàmica
 Un cop acabada la dinàmica, a la qual hi vam participar tots, acompanyats pels cants de la Laia, vam celebrar l'eucaristia estacional d'aquest diumenge i, la final de la celebració, vaig anar fins al final de l'església per saludar tots els qui havien vingut, un per un.

Després, a la rectoria, les catequistes ens havien preparat una sorpresa: un dinar de campionat, boníssim. Però, com sempre, el millor: la companyia. Què serien aquests dinars sense uns amics o uns familiars amb qui poder gaudir-ne? Em vaig sentir com a casa, sobretot perquè érem prop de vint persones i ja sabeu que la meva família era nombrosa. Gràcies de tot cor, als qui van preparar i van realitzar la dinàmica i a la Laia pels seus cants. Gràcies a Mn. Josep per convidar-me i a tots els qui vau participar a l'eucaristia. I gràcies als catequistes i col·laboradors que ens van preparar un dinar tan bo. Gràcies per la vostra companyia i la vostra acollida.

Gairebé eren les quatre de la tarda que, autopista amunt, me n'anava cap a Lleida. El dia 2 d'octubre s'hi celebra la solemnitat de la patrona de la ciutat: la Mare de Déu de l'Acadèmia o la Verge Blanca, com també és coneguda. Vaig presidir l'Eucaristia a la Seu Nova i després de la celebració vam anar fins a l'auditori Enric Granados. Allà cada any s'hi celebren els Jocs Florals, els únics al món dedicats a la Mare de Déu. A més, aquest any estaven dedicats a la Mare de Déu del Claustre, patrona de Guissona, de manera que Mn. Salvador Gener, el director honorari, que ja coneixia la meva condició guissonenca, fa temps que em va contactar per tal de fer de Mantenidor. Això vol dir el següent: entretenir el públic assistent mentre arriba el moment de lliurar els premis, mitjançant una petita conferència o glosa sobre l'advocació mariana que se celebra aquell any. Va ser una cerimònia molt lluïda, que va començar amb un magnífic concert de la Coral Maristes Montserrat. Aquí els teniu en plena actuació:

Vista general de l'escenari de l'auditori

Aquí em teniu, al costat del bisbe Joan Piris
La taula de presidència dels Jocs Florals
Lo Mantenidor en plena acció
Moment de la lectura del veredicte del jurat i lliurament de premis
Foto de família de totes les autoritats presents
Les meves felicitacions a l'Acadèmia Mariana de Lleida per l'organització d'aquests Jocs Florals, els quals celebren l'any vinent la seva 150a edició. Per molts anys!

Acabat l'acte, amb totes les autoritats, alguns dels meus germans i els membres de l'Acadèmia Mariana vam sopar junts a la mateixa Acadèmia. 

El dilluns, 3 d’octubre, vaig passar bona part del dia a Valls en la meva visita pastoral. Al matí, a Palau, com acostumem a fer els dilluns, tenim una reunió amb els responsables de Mitjans de Comunicació, la Secretària General i el meu secretari, per repassar l’agenda de la setmana. Després he rebut alguna visita.

A les 10:45 estava ja a Valls, a la Residencia Santa Teresa, que amb una gran cura porten les Carmelites Missioneres Teresianes. Lamento no tenir fotos d'aquest dia. A les 11.00 he celebrat la Santa Missa en la seva capella, concelebrada amb el Rector, Mn. Josep Bofarull, que m’ha acompanyat tot el dia. M’emociona molt celebrar l’eucaristia a les residencies de gent gran: sento a les persones molt properes i voldria que sentissin tot l’afecte que l’Església té per a ells: són, repeteixo sempre, el tresor de l’Església i de la societat, la nostra memòria col·lectiva.
En acabar la missa hem mantingut una petita reunió amb la directora de la residència, algunes dels professionals que hi treballen i també algunes religioses. Després, hem visitat totes les persones que, per estar impedides, no havien estat a la missa: penso que he pogut saludar personalment a tots els malats. Des d'aquí agraeixo tots els detalls que han tingut envers la meva persona.
D’allí, hem anat a peu, passant pels carrers de Valls, saludant a molta gent, fins l’Ajuntament. M'han rebut el Sr. Alcalde i alguns regidors, als quals agraeixo ben sincerament la seva acollida i atenció. He firmat el llibre d’honor i he tingut una llarga conversa amb l'Alcalde i els regidors, una conversa molt interessant, que a mi m'ajuda a conèixer millor les dificultats i esperances dels moments presents. Estic convençut que és molt important fer-se present en totes les institucions civils, començant lògicament pels ajuntaments.
Després, a dinar a la rectoria. Abans però hem resat l'hora menor Mn. Bonet i Mn. Josep i jo. Avui la Montserrat s’ha lluït —com sempre— amb un dinar senzill i fet amb molt d'afecte, que és el principal ingredient de tots els plats. Gràcies Montserrat! I aprofito per donar les gràcies a totes les persones que us cuideu dels mossens.
La tarda ha estat plena de Càritas. Durant tres hores he visitat els locals que tenen i he parlat amb moltes de les persones que col·laboren en aquesta benemèrita institució, que a Valls funciona des de fa més de 50 anys. Seria llarg d'explicar tot el que he vist i he escoltat. De nou només tinc una paraula: gràcies a tots els qui col·laboreu en els diversos programes, tots ells per ajudar als més pobres i necessitats.
Després, al vespre, sopar a la rectoria i, a continuació, reunió amb les juntes de les Confraries i Germandats de Setmana Santa. M’han explicat cadascuna d’elles el moment present, ple de projectes il·lusionats, des que el 2002-2003 és van poder recuperar les processons de Setmana Santa, interrompudes des de l’any 1979.

Dimarts 4 he tingut un dia tranquil: avui no n'hi ha hagut Consell episcopal, però he tingut diverses visites i he anat a celebrar l'eucaristia a la capella de la Mare de Déu del Claustre de la Catedral. Allí mateix, en acabar la celebració, he beneit 10000 rosaris, que seran lliurats pels col·legis per on anirà passant la imatge de la Mare de Déu del Claustre que com a pelegrina, visitarà totes les parròquies i col·legis de Tarragona. Espero que aquests rosaris ens ajudin a resar i a apropar-nos més a Maria i a Jesús, tot meditant els seus misteris.

A la tarda he baixat a Sant Antoni de Pàdua i, des d'allí, directament cap a Valls, a l'Institut d'Estudis Vallencs, on m'han rebut de meravella i m'han permès pronunciar una conferència amb els títol Com parlar de Crist avui i en aquesta societat. La sala d'actes s'ha quedat petita. Gràcies a tots els qui heu vingut! Després de la conferència he pogut saludar el president i la junta de l'IEV i compartir una estona d'agradable conversa amb ells a la sala de reunions. Crec que podem fer moltes coses bones treballant plegats i col·laborant mútuament. Gràcies per la vostra acollida. Voleu veure fotos?
La parra de l'Institut d'Estudis Vallencs
Arribant a la sala d'actes
Amb la junta de govern, minuts abans de començar la conferència
La sala d'actes
El Sr. President de l'IEV presenta el conferenciant
Després de la conferència, a la sala de juntes
La signatura al llibre d'honor
Avui dimecres he tingut visites al matí i a la tarda. Fins aviat!