Pàgines

dijous, 17 d’octubre del 2013

Una gojosa experiència eclesial






Benvolguts (i soferts) seguidors, el títol d'aquest post no és pas meu, l'he manllevat del Concili Provincial Tarraconense de 1995, el qual certament ho va ser, però l'experiència viscuda aquest darrer cap de setmana no es pot dubtar que també ho ha estat: gairebé tots els bisbes d'Espanya, 20 de l'estranger, mil cinc cents preveres vinguts de tot el país, quatre mil familiars dels màrtirs, dos mil sincants religiosos i religioses, i més de 25.000 pelegrins... Ha estat un veritable do de Déu. Veure la nostra Catedral plena de gom a gom dissabte passat durant les vespres solemnes ha estat un goig difícil d'explicar, de la mateixa manera que el caliu viscut durant la llarga però intensa cerimònia de diumenge al Complex Educatiu de Tarragona. Però anem a pams...



Dimarts 24 de setembre, tal i com us anticipava, vaig anar a celebrar l'eucaristia a la Residència Mare de Déu de la Mercè, de Tarragona, i després vaig anar a la presó per tal de celebrar també l'eucaristia. En acabar vaig visitar el taller de ceràmica, on els interns treballaven en la fabricació dels copons que havien de servir per a donar la comunió en l'eucaristia del passat diumenge 13 d'octubre. Va ser un moment molt emocionant poder saludar els interns i la directora del taller, molt il·lusionada amb el projecte. Finalment vaig beneir els copons. Aquí teniu les proves:



Durant la missa a la sala d'actes


Durant la benedicció
Detall del procés de fabricació
Foto de grup amb l'Olga, responsable del taller, i els interns que hi treballen
Al vespre vaig anar, com gairebé cada any, a Reus, al rosari de torxes de Misericòrdia, molt participat i emotiu.

Al dia següent, 25 de setembre, com cada any, missa solemne de la Mare de Déu de Misericòrdia a l'explanada del santuari:
Després tots els mossens vam dinar junts.

Divendres 27 vaig estar amb els joves del Mas d'en Lluc a l'ermita de la Mare de Déu del Montsant. Mireu:
Foto de grup que serveix per descansar durant la pujada
Eucaristia als peus de la Mare
Al final de la missa, abans de tornar a baixar
Dissabte 28 vaig marxar cap a Roma, per tal de participar a la trobada mundial de catequistes, que va tenir lloc diumenge 29. Aquest dia vaig poder concelebrar amb el Sant Pare i vaig pregar per tots vosaltres. Una foto?
A la plaça de Sant Pere del Vaticà, amb unes catequistes de la nostra diòcesi
Si voleu més informació, aquí en podeu gaudir.

Dilluns 30 encara vaig romandre a Roma per a fer gestions a la cúria vaticana amb membres de la Conferència Episcopal Espanyola que també van venir. Al vespre tornava a casa.

Dimecres 2, festa dels Sants Àngels Custodis, festa patronal del Cos Nacional de Policia, vaig celebrar l'eucaristia per a ells a la parròquia de Sant Pau de Tarragona, molt solemne i amb molta afluència de membres del cos, familiars i fidels. No tinc fotos.

Divendres 4 va començar el XXVI Congrés Nacional de Confraries Penitencials, que va aplegar més de 300 representants de confraries de Setmana Santa de tota Espanya, i que va tenir lloc al Seminari durant aquell cap de setmana, combinant les ponències i taules de treball amb visites i altres activitats culturals. Un dels actes més originals va ser la visita guiada a la Catedral, però guiada amb els protagonistes de la història: Fructuós, Emilià ... Mireu, mireu:
Si voleu més informació, feu clic aquí.

Dissabte 5 vaig anar a Belltall, on se celebrava el Vot de Poble al Sagrat Cor: vaig celebrar l'eucaristia i, en acabar, processó amb el Santíssim pels carrers d'aquest bonic poble. Finalment, dinar de germanor a la sala municipal:
Durant la celebració de l'eucaristia
Al final de la celebració, salutació als fidels
Visita a l'antic fossar
Dues imatges del dinar de germanor
A continuació, vaig anar a Reus on, al Centre de Lectura, s'inaugurava l'exposició commemorativa dels XXV anys dels Retaules de Nadal, que cada any organitza el Patronat Foc Nou. Aquí us deixo algunes fotos de l'acte:


Diumenge 6, darrer dia del Congrés Nacional de Confraries, vaig celebrar l'eucaristia conventual a la Catedral a la qual van assistir tots els participants a l'esdeveniment.

Dimecres 9, a Barcelona, vaig assistir a l'acte d'inauguració de curs a la Facultat de Teologia de Catalunya, que va consistir a una solemne eucaristia presidida pel cardenal arquebisbe de Barcelona i a la qual vam ser-hi presents gairebé tots els bisbes de Catalunya, i l'acte acadèmic a continuació.

Acabat l'acte a la FTC vaig anar al Seminari Interdiocesà on, acompanyat pels meus germans bisbes de les diòcesis que hi tenen seminaristes, vam compartir el dinar d'inici de curs amb l'equip rector i els joves seminaristes.

Dijous 10 a la tarda es va concentrar davant de l'Arquebisbat un grup de persones contràries a les beatificacions, a les quals vaig rebre i em van fer lliurament d'un manifest contra aquesta cerimònia i d'un conjunt de signatures que havien recollit. Els vaig escoltar i també jo vaig adduir les nostres raons per a portar a terme la celebració. Penso que és bo continuar dialogant. Aquí teniu alguna referència més a l'acte.

I al vespre hi va haver un acte molt solemne: la celebració dels 25 anys de la dedicació de l'església parroquial de Sant Fructuós, a Tarragona. Vam concelebrar l'eucaristia prop d'una vintena de mossens, hi va haver un concert molt maco de la Coral Augusta i després vam anar a sopar tots els mossens al col·legi de Sant Domènec.

Divendres 11 va començar amb una missa a la Catedral amb motiu de la celebració de la Mare de Déu del Pilar, patrona de la Guàrdia Civil. A més es donava la feliç coincidència que s'acomplia el I centenari d'aquest patrocini. L'eucaristia va ser molt solemne, amb molta assistència d'autoritats, de membres del cos, de familiars i d'amics. A continuació, a la Comandància, l'acte protocol·lari habitual, sempre molt lluït i entranyable.

A la tarda ja es va iniciar el compte enrera: va començar amb la conferència que va pronuncia el professor Andrea Riccardi al Palau de Congresos, sobre la qual teniu molta informació aquí.

Dissabte ja va ser un dia frenètic: primer, de molt bon matí, laudes i esmorzar amb els membres de la Pastoral de Joventut de la Conferència Episcopal Espanyola, que estaven al Seminari.

A les 11.30, a la Catedral, solemne ofrena floral i solemníssima eucaristia de la Mare de Déu del Pilar, amb la Catedral plena de devots, sobretot aragonesos.

En tornar a casa vaig saludar el cardenal Àngelo Amato, prefecte de la Congregació per a la Causa dels Sants i enviat pel Sant Pare per a presidir la cerimònia de les beatificacions. Vam dinar junts i a les 18.00 hores vam rebre tots els bisbes, espanyols i alguns estrangers, que ja havien arribar a la ciutat.

A les 19.00 hores començava una solemníssima celebració de vespres a la Catedral, plena de gom a gom. Aquí teniu un petit resum amb fotos. Mereix la pena mirar-ho.

A continuació, després d'un sopar ràpid i lleuger, vam anar a la TAP (Tàrraco Arena Plaça) on tenia lloc la representació de la Passió de Sant Fructuós, que va resultar espectacular i molt emocionant. Les meves felicitacions a l'Associació Cultural Sant Fructuós.

I finalment va arribar el dia: 13 d'octubre. Vaig arribar amb el cardenal Amato a l'antiga Universitat Laboral cap a dos quarts de dotze. Quina emoció! Tot i que va ser una celebració força llarga no se'm va fer gens pessada i va ser molt emocionant. Suposo que gairebé tots la devíeu veure per televisió si no hi vau poder ser presents. Aquí teniu més detalls i fotos. El que més em va emocionar va ser la quantitat de voluntaris que hi havia i veure la cara de satisfacció dels familiars dels màrtirs i dels malalts que, fins i tot en cadires de rodes, no s'ho van voler perdre. Precioses van ser també l'al·locució del Sant Pare i l'homilia del cardenal Amato.

Després de tantes emocions vull fer un agraïment: en primer lloc, a tots els meus col·laboradors, que han treballat molt i molt bé des de les diverses comissions diocesanes encarregades de l'organització d'aquest esdeveniment. Us puc assegurar que no ha estat una feina gens fàcil. En segon lloc, a tots els voluntaris. Sense ells, sense llur alegria i sense llur empenta no hauria estat possible donar cos a un esdeveniment així. I en tercer lloc, no menys important per això, el meu agraïment més sincer a les institucions: Ajuntament, Diputació, Autoritat Portuària, Bergé, Complex Educatiu de Tarragona i Serveis Territorials d'Ensenyament, Serveis Territorials d'Interior, Generalitat de Catalunya, Consell Comarcal, Mossos d'Esquadra, Guàrdia Urbana, Servei Català de Trànsit, Adif ... No voldria deixar-me cap: del fons del meu cor, gràcies a tots, perquè sense el recolzament de tots ells, tampoc no hauria estat posible.

La feina està feta i l'hem feta per a donar glòria a Déu i honorar aquells que van donar la seva vida per Jesucrist, per no voler renegar de la seva fe. No n'hi ha ni hi havia res més que això. A Déu sigui donada la glòria pels segles dels segles.
Fins aviat!